Monday, October 1, 2007

SIAPA BOLEH JADI PENDENGAR YANG BAIK??

Apabila kita ada masaalah, kebanyakkan pakar motivasi menggalakkan kita menyuarakan masalah kita kepada seseorang agar masalah itu tidak terpendam dalam jiwa dan akhirnya meletop mengakibatkan berlakunya tindakkan yang tidak baik untuk diri kita dan orang-orang di sekeliling kita.

Saya ingin menasihatkan pelajar supaya memilih orang yang tepat untuk meluahkan isi hati anda. Orang yang paling baik untuk menjadi pendengar yang amanah adalah ibubapa kita, guru kaunseling, pakar kaunseling atau rakan baik yang jujur dan amanah.

Luahan masalah anda hanya boleh dilakukan sebaiknya sekali sahaja, kerana jika anda terlalu kerap menceritakan masalah anda kepada orang lain, anda seolah-olahnya menghantar maklumat masalah itu kepada otak anda dan ini akan mengganggu pencapaian objektif hidup anda.

Jika anda memilih untuk bercerita kepada rakan karib, anda perlulah memastikan rakan anda itu seorang yang jujur, kerana sangat dikuatiri jika beliau akan bercerita kepada orang lain perihal masalah anda.

Kerana itu saya sebenarnya hanya mengesyorkan anda bercerita kepada ibubapa atau pakar kaunseling sahaja.

Ingat, masalah bukan penghalang untuk kita mengecapi kejayaan malahan masaalah boleh mendewasakan pemikiran dan tindakan kita.

PENGALAMAN BANYAK MENGAJAR KITA ERTI KEHIDUPAN.

2 comments:

aten_cewas said...

tp sy rse mlu la ble nk cite msalh
sy kt gru kaunseling...
cm ne nk hlng kn prasaan mlu 2???

Wondergurl said...

samelah saya sebab kebanyakan guru kaunseling garang2