Monday, June 11, 2007

CONTOH 1


Saya mempunyai seorang adek lelaki yang sangat baik, Shahrul Sham namanya. nama manjanya Aloi.

Suatu hari, saya bercerita tentang teori ini kepada Aloi. Saya suruh dia tulis keputusan PMR yang diainginkan diatas sehelai kertas dan tampalkan di bilik dan di bekas pensil.


Saya sangat gembira kerana
keputusan PMR saya ialah


BM A
BI A
SAINS A
MATHEMATIK A
SEJARAH A
GEOGRAFI A
KEMAHIRAN HIDUP A
PENDIDIKAN ISLAM A


WOW! SAYA DAPAT 8A
ALHAMDULILLAH.


Apabila saya pulang kampung semasa bercuti, saya dapati Aloi telah menulis impiannya itu dan telah menampalkannya di bilik tidurnya. Saya sangat berbesar hati kerana Aloi semamangnya seorang adek yang baik dan menurut nasihat. Pada tahun tersebut, untuk mendapat 8A tidaklah semudah sekarang dan Aloi berjaya memperolehinya dan seterusnya Aloi berjaya mendapat tempat di sebuah MRSM dan kini beliau sedang melanjutkan pelajaran di peringkat PHD dalam bidang makanikal engenering di Kanada.
Apabila Aloi menulis impiannya itu dan meyakininya, segala tindakan dalam tubuh badannya bekerjasama berusaha agar impian itu menjadi rialiti. Dia menjadi lebih bersemangat, lebih kuat dan lebih rajin berusaha.
Apa yang penting dalam penerangan ini ialah, kita bukan sekadar menulis impian itu tetapi kita juga perlu yakin dan mengamalkannya.
Saya juga telah gunakan teori ini keatas 2 anak saya, dan alhamdulillah ianya cukup berkesan.


No comments: